Det är egentligen inte tävlingen som är målet – utan vägen dit

Svetlana Iantchenko är läraren som drivs av att få fler att upptäcka det roliga med matematik. Ett sätt för henne att utmana och uppmuntra matteintresserade elever är genom Skolornas matematiktävling – något man på Malmö Borgarskola tränar inför varje vecka under hela skolåret. 
–Tävlingen ger stora möjligheter och elevernas teknik utvecklas enormt, säger Svetlana. 

På Malmö Borgarskola har man en lång tradition av att tävla i matematik. Deltagare från skolan har både vunnit Skolornas matematiktävling flera gånger och dessutom kammat hem både guld- och bronsmedaljer i IMO, Internationella Matematikolympiaden. Svetlana Iantchenko är matematiklärare på Malmö Borgarskola och ansvarig för att driva skolans satsningar inom tävlingsmatematik.

– Jag kommer från Ryssland och där finns många möjligheter att tävla, redan från 11 års ålder. Jag tävlade själv under min uppväxt, berättar Svetlana. 

Satsning på tävlingsmatematik

Att vara lärare inom matematik är enligt Svetlana ett tacksamt yrke. Hon tycker själv att matte är väldigt roligt och drivs av att få eleverna att också upptäcka det. Ett sätt att utmana och uppmuntra eleverna är genom matematiktävlingar. 

- Det är egentligen inte tävlingen som är målet, utan vägen dit – att utmana eleverna på en högre nivå och visa matte som inte består av tillämpningsproblem. Det är fascinerande för eleverna, säger Svetlana.

På Malmö Borgarskola tränar matteintresserade elever varje vecka inför Skolornas matematiktävling, som blir skolårets stora höjdpunkt. Känslan på plats under tävlingsdagarna är enligt Svetlana nervös, men främst har de väldigt roligt. Hon menar att Skolornas matematiktävling är en stor chans för elever som vill ha en framtid inom matte.

– Tävlingen ger stora möjligheter och elevernas teknik utvecklas enormt. De får träna på att lösa en annan typ av problem samtidigt som de får träffa likasinnade och knyta nya kontakter – kanske vänner för livet. Men det viktigaste är att man får utrymme att öva på matte. Det är grunden till all naturvetenskap och logik, och kan ge fler möjligheter senare i livet. 


Lärarens roll är att inspirera

För Svetlana är det en självklarhet att låta eleverna tävla i matematik. Samtidigt menar hon att lärarens roll i det hela egentligen inte är så stor. Förutom det administrativa i att anmäla eleverna, vilket enligt henne inte tar särskilt mycket tid, handlar det främst om att kunna inspirera. 

– Huruvida en elev går till final eller inte återspeglar inte läraren jättemycket, men jag tror absolut att det finns en större chans om läraren lyckas inspirera, säger Svetlana och tillägger:

– På vår skola tycker vi att det är viktigt att eleverna har möjligheten att tränas i den här typen av problemlösning, så vi har skapat utrymme för det.

Till lärare som funderar på att anmäla elever till Skolornas matematiktävling är Svetlanas uppmaning tydlig: 

– Det finns ingen anledning att tveka. Om man har en eller flera elever som gärna vill vara med och tävla – varför inte? 


Föregående
Föregående

Deltagaren Ruiming Zhang: “Jag föreställer mig att jag i framtiden vill jobba inom matematik”

Nästa
Nästa

Guide: allt om Internationella matematikolympiaden