“Det är viktigt att även utmana de elever som satsar högre”

För Jan Grzegorz på Lars-Erik Larsson gymnasiet i Lund är det en utmaning att stimulera även de elever som redan har ett stort matematikintresse och som kommit väldigt långt i kursböckerna. Då är Skolornas matematiktävling årets stora höjdpunkt och något som både engagerar och sporrar.

– När dessa elever först börjar på skolan frågar de redan om när nästa upplaga av Skolornas matematiktävling går av stapeln, säger Jan.


Lars-Erik Larsson gymnasiet i Lund erbjuder sina elever högskoleförberedande utbildningar som kombineras med en gedigen musikundervisning. Genom att varva teoretiska och estetiska ämnen vill man främja inlärningen och uppnå en harmonisk helhet. Jan Grzegorz är lärare i matematik, geografi och tyska på skolan. 


– Vi har väldigt trevliga elever och en bra stämning på vår skola. Varje vecka är det frukostkonsert och ibland blir det helgarbete på något evenemang – men då får man uppleva fantastiska musikaler och konserter av hög kvalitet, berättar Jan. 


Planen var egentligen inte att han skulle bli lärare, men efter att ha gjort några vikariat insåg Jan att det var ett yrke som passade honom väldigt bra. Sedan 2006 har han varit anställd på Lars-Erik Larsson gymnasiet och enligt honom är en av de största utmaningarna med yrket att fånga upp alla elever – oavsett vilken nivå de ligger på. 


– Mycket av mitt fokus hamnar på de elever som kämpar för att klara kursen. Det ger en stor tillfredsställelse att få vara ett stöd på vägen och se dem nå sina mål. Samtidigt är det viktigt att även utmana de elever som satsar högre, säger Jan. 


Årets mattehöjdpunkt

Under åren har Jan haft möjligheten att undervisa flera elever han själv beskriver som “mattegenier” – elever som redan har klarat alla gymnasiekurser i matematik och som sitter längst bak i klassrummet och läser de högre matematikkurserna eller rentav studerar på universitetsnivå. För dem är höjdpunkten på året Skolornas matematiktävling. 


– När dessa elever först börjar på skolan frågar de redan om när nästa upplaga av Skolornas matematiktävling går av stapeln. Under året deltar de också vid flera andra tävlingar, men detta är den största och deras stora mål, säger Jan. 


Förutom de som redan har ett stort intresse för matematik lockar tävlingen också elever som bara är nyfikna och vill testa sin egen förmåga. Alla som vill är välkomna att försöka lösa uppgifterna i kvalificeringen, även om många tycker att det är klurigt.


– Deltagandet tycker jag är en bedrift i sig. Uppgifterna i tävlingen är svåra och eleverna blir ofta glada över att höra att de ändå plockat med sig några poäng, säger Jan. 


“Alla borde anmäla sin skola”

För Jan är det viktigt att eleverna inte ska tycka att deltagandet i Skolornas matematiktävling är ytterligare en belastning i en redan hektisk vardag fylld av körsång, instrumentövning och konserter – men han uppmuntrar gärna de som har ett driv och som efterfrågar gamla uppgifter att träna på.


– Eleverna på gymnasiet är självgående och fixar mycket själva. Som lärare behöver man egentligen inte göra mer än att stötta, anmäla skolan och sätta upp ramarna för kvalificeringen, säger Jan.


På frågan om han tycker att fler lärare borde anmäla sin skola till tävlingen är svaret självklart: 


– Ja, absolut. Alla som har natur- eller teknikklasser, eller som har elever på andra program som sticker ut med sina matematikkunskaper, borde erbjuda eleverna att få tävla i Skolornas matematiktävling, avslutar Jan. 

Nästa
Nästa

Kvaluppgifterna 2025